שלבי תהליך פרויקט תמא 38


תהליך תמא 38 הינו מורכב וממושך. הוא מתחיל במחשבות וחלומות, ואם הם מתגשמים, התהליך עתיד להסתיים במבנה מחודש וגדול יותר. את הדרך המובילה משלב הרעיון אל הסיום הטוב ניתן לחלק למספר שלבים מהותיים.

שלב 1 – התארגנות בעלי הנכסים

ראשית התהליך הוא בשלב בו בעלי הדירות במבנה מתאגדים בשיתוף פעולה במטרה לצאת לדרך משותפת עבור ניהול פרויקט תמא 38. הדיירים כולם צריכים להגיע להסכמה בסיסית בעניין האינטרס המשותף. כמו כן יבחרו הדיירים נציגות אשר תנהל את התהליך מטעם הדיירים. כבר בשלב זה יש לפנות אל עורך דין אשר ייצג את הדיירים ואת האינטרסים שלהם. 

שלב 2 – פניה אל יזם ובחירה

כאשר הדיירים מאוגדים ויש נציגות אחת אשר מציגה את האינטרסים שלהם ניתן לפנות אל יזמים. יש יזמים רבים אשר יכולים לקחת לידיהם את הפרויקט. מה שחשוב זה לקבל המלצות על יזמים ועל היכולת שלהם לנהל את התהליך עבורכם באופן הנכון. כמו כן נדרש נציג הדיירים לאתר את היזם המומלץ אשר מציע הצעה טובה ומשתלמת לדיירים.
שימו לב – יש מקרים בהם התהליך מתחיל הפוך. יזם מזהה הזדמנות בבניין מסוים והוא זה אשר פונה אל הדיירים בהצעה לצאת לדרך של פרויקט תמא 38. במקרה כזה הדיירים יקבלו את ההצעה ויתאגדו כדי להחליט האם ההצעה שווה להם. במקרה כזה הם יתאגדו לאחר פניית היזם ויחליטו האם ההצעה מתאימה להם.
שלבים אלו עשויים להתמשך על פני זמן רב, אך כאשר אדם יעיל לוקח את הניהול לידיו והוא מנהל את העניינים במהירות ניתן להשלים את השלבים הללו בפרק זמן סביר של חצי שנה עד שנה.


שלב 3 – משא ומתן וחתימה על הסכם

בשלב השני כבר נבחר היזם אשר יקבל לידיו את ניהול הפרויקט. אך בשלב השלישי ינהלו הדיירים מו"מ מול היזם כדי להגיע לחוזה מוסכם לרצון שני הצדדים. כאן ייצג את הדיירים עורך הדין הנבחר אשר ידאג לאינטרסים שלהם ולרווחיות שלהם מכל הפרויקט. ומנגד ייצג עו"ד את היזם. בשלב זה מגבשים מסמך מפורט בו דנים בנקודות השונות הקשורות לפרויקט. חשוב מאוד לרדת לפרטים הרבים בעזרת התכניות והמפרט המתוכנן. 
עריכת המסמכים הללו וניהול המו"מ עשוי להימשך אף הוא מספר חודשים, במידה וכל הצדדים מתנהלים בצורה נמרצת.

שלב 4 – תכניות בניה ובקשת היתר בניה

לאחר שהצדדים חתמו על הסכם המוסכם על שני הצדדים יוצאים לדרך של תכנון הפרויקט. מדובר על תהליך ממושך שמתבצע על ידי מהנדסים ואדריכלים אשר משרטטים סקיצות ומתכננים את הפרויקט כולו. כאשר מגיעים לשלב בו התוכניות מאושרות על ידי הדיירים והיזם מגישים אותן לעירייה כדי לקבל היתר בניה.
שלב התכנון הינו שלב שמתמשך על פני מספר חודשים, גם לאחר סיום התכנונים והצגת התכניות לאישור הבעלים תעבור תקופה נוספת עד לקבלת האישורים שלהם. לאחר שהבעלים מאשרים את התכנית מעבירים את הבקשה לידי הרשות המקומית. כאן משתנה משך הזמן בהתאם להתנהלות ברשות המקומית. גם גורמים נוספים כמו מנגדים לפרויקט, שינויים במדיניות ועוד ישפיעו על משך הזמן שיעבור עד שיתקבל היתר הבניה.

שלב 5 – התארגנות ויציאה לדרך

במידה והתקבל היתר ניתן לצאת לדרך. היזם ובעלי הנכס מתארגנים לתחילת העבודה. הדיירים צריכים להתפנות מהמבנה או להכין את המבנה כנדרש על מנת לאפשר את הבניה. היזם מתארגן עם כלים ופועלים או קבלני משנה ויוצאים לדרך.




Comments

Popular posts from this blog

שמאות מקרקעין ופרויקט תמ"א 38